tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Triumph Scrambler 1200 XE i XC. Dwie odsłony przygody premium [TEST PORÓWNAWCZY] Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Triumph Scrambler 1200 XE i XC. Dwie odsłony przygody premium [TEST PORÓWNAWCZY]

Autor: Raff 2019.10.08, 15:32 1 Drukuj

Triumph Scrambler 1200 jest jak zegarek Tag Heuer – ważniejszy od jego podstawowej funkcji jest prestiż, z jakim wiąże się jego posiadanie. Sprawdziliśmy jakie są różnice między wersjami i czy warto wydać 60 tysięcy na prosty, przynajmniej z założenia, sprzęt.

Miejsc, gdzie bezkarnie można pośmigać w terenie jest coraz mniej, tymczasem popularność motocykli przeznaczonych do off-roadu rośnie. Zjawisko można wytłumaczyć nostalgią za czasami, kiedy wystarczyło zjechać z dowolnej drogi, by zanurzyć się we wspaniałościach natury. Dziś taka akcja oznaczałaby zapewne mandat albo nawet spotkanie ze stalową linką.

W grupie motocyklowych SUV-ów, popularność motocykli typu scrambler rośnie bardzo dynamicznie. Być może ze względu na ich oldskulową stylistykę, nieudawaną dzielność terenową, a być może z powodu prostej, uniwersalnej konstrukcji. W każdym razie dziś niemal każdy producent chce mieć w swojej ofercie coś, co można by nazwać scramblerem.

Triumph pojazd taki ma już od dawna, tyle że w wersji 800 cm3. Rosnące wymagania nabywców, a przede wszystkim rosnąca w siłę konkurencja w segmencie zmusiła Hinckley do przygotowania maszyny o większej pojemności. W ubiegłym roku pokazano zatem dwa nowe modele Triumpha Scramblera 1200 – XE i XC.

Triumph Scrambler XE i XC – co je łączy?

Oba modele, czy może raczej wersje, napędzane są tym samym, dwucylindrowym silnikiem rzędowym o mocy 90 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 110 Nm. Mało? Nie sądzę – motocykl bez problemu wstaje na koło z gazu, przy ruszaniu trzeba uważać, żeby nie wyjechał spod tyłka.

W wersji XC kierowca ma do wyboru różne tryby jazdy: deszczowy (Rain), drogowy (Road), terenowy (Offroad), sportowy (Sport) i ustawienie użytkownika. Wersja XE ma dodatkowo tryb Offroad Pro, w założeniu przeznaczone dla wybitnych terenowych ogarniaczy.

Koła w obu wersjach są szprychowe i mają te same rozmiary – przednie 21 cali, tylne 17 cali. Zarówno w wersji XC, jak i XE zastosowano kolorowy wyświetlacz z możliwością zmiany wzoru. Oba motocykle mają bezkluczykowy zapłon, elektroniczną przepustnicę, tempomat, światła LED i kilka innych detali.

W obu motocyklach zastosowano także hamulce Brembo z zaciskami Monobloc M50 oraz kontrolę trakcji. Oba sprzęty na pierwszy rzut oka wyglądają jak bracia – trudno powiedzieć który ma lepsze geny.

Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry Raff 2

Scrambler XE i XC – co je różni

Na tym jednak podobieństwa się kończą – wersja XE jest zdecydowanie lepiej wyposażona, choć, jak wspomniałem, nie widać tego na pierwszy rzut oka. Wrażenie jest takie, że to po prostu duży scrambler, zbudowany w oparciu o wytyczne starej szkoły – o pancernej konstrukcji, z dużym silnikiem i wytrzymałą konstrukcją. Bliższe oględziny pokazują, że to manifestacja najnowocześniejszej technologii, choć faktycznie ubrana w pancerne szaty.

Wersja XE różni się od XC, jak już wspomniałem, dodatkowym trybem jazdy – Offroad Pro, którego ustawienia z całą pewnością zadowolą fanów jazdy terenowej. To, co jednak można zauważyć, dokładniej przyglądając się obu wersjom, są detale w XE. Jest tutaj zatem piękny, złoty widelec Showa 47 mm z pełną regulacją i skokiem 250 mm. W XC też jest widelec Showa, ale zwykły, 45 mm, o 200-mm skoku.

Podobnie z tyłu – w wersji XC i w wersji XE zastosowano amortyzator Ohlins, ale w XC ma on 200-mm skok, a w XE 250-milimetrowy.

Najważniejszą chyba przewagą wersji XE jest czujnik IMU (inertial measurement unit – bezwładnościowy moduł pomiarowy), który steruje działaniem systemów ABS i kontroli trakcji. Podobne rozwiązania stosowane są w najlepszych maszynach sportowych.

Tradycyjnie już dla Triumpha dostępna jest tak bogata paleta opcji, że z łatwością można wywindować cenę w pobliże 80 tys. zł. Wśród nich jest system łączności Bluetooth, umożliwiający połączenie ze smartfonem i sterowanie kamerą GoPro, sakwy, szyby turystyczne i wiele, wiele innych.

Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 07

Żar na prawej nodze

Wrażenia z jazdy, zarówno wersją XC, jak i XE są podobne. Silnik jest bardzo dynamiczny i trzeba uważać, żeby motocykl nie stanął dęba podczas startu. Przyspieszaniu towarzyszy charakterystyczny pomruk dwucylindrowego silnika, niestety lekko tylko podkreślony wydechem. W opcji jest oczywiście akcesoryjny Arrow, który daje znacznie lepsze wrażenia akustyczne.

Prowadzenie motocykla na asfalcie jest intuicyjne. Ponadprzeciętna dynamika zachęca do ostrej jazdy. Kiedy toczysz się niespiesznie po ulicy, masz wrażenie, że Scrambler to chart prowadzony na smyczy. Pomrukuje, warczy i cały czas zachęca cię do biegu. Najlepiej czuje się podczas ostrego winklowania, kiedy wykorzystujesz pełen zakres obrotów.

W warunkach terenowych Triumph Scrambler 1200 pokazuje swoje prawdziwe oblicze. Moc i moment pozwalają na skutecznie pokonywanie piachu i błota, a duży skok zawieszenia umożliwia sprawne poruszanie się nawet w dość trudnym terenie. Tutaj jednak zdecydowaną przewagę zyskuje wersja XE, której powiększony skok (250 mm) i tryb Offroad Pro zapewniają znacznie większą dzielność terenową.

Triumph Scrambler 1200 XE i XC to godni przedstawiciele swojego gatunku pod każdym względem. Oznacza to, że prawa noga jest permanentnie narażona na żar wydechu. Im mocniej katujesz sprzęt, tym większą karę ponosi twoja prawa noga. Taka jest niestety cena scramblingu – wydech musi być poprowadzony znacznie wyżej, niż w zwykłym motocyklu, po to by nie uszkodzić go na pierwszym korzeniu lub kamieniu.

Każdy ze sprzętów dość racjonalnie obchodzi się z paliwem. Producent podaje spalanie na poziomie 4,9 l/100 km i nie jest to wartość nierealna – bez problemu można ją osiągnąć podczas zwykłej jazdy miejskiej. Harce w terenie dość poważnie zwiększają jednak zużycie paliwa. 16-litrowy zbiornik pozwala na przyzwoity zasięg – około 300 km.

Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 08

Scrambler jak zegarek Tag Heuer

Sporą wadą obu wersji Triumpha Scramblera są ich ceny. XC zaczyna się od 59 200 zł, zaś XE od 63 300. Najtańszy Triumph Tiger 1200 to wydatek 62 900 zł. Czy zatem warto płacić taką sumę za Scramblera 1200? Jeśli szukasz motocykla z pobudek praktycznych, zapewne nie – Triumph Scrambler 1200 to sprzęt wybitnie lifestylowy, manifest osobowości właściciela i technologii producenta. Jest jak zegarek Tag Heuer – wprawdzie mierzy czas podobnie jak tańsze urządzenia, ale zwykły czasomierz na nikim wrażenia ni zrobi.

Kupując Triumpha Scramblera 1200, oprócz prestiżu i doskonałej jakości,  otrzymujesz coś w gratisie – fantastyczną maszynę, która sprawdzi się w każdych warunkach.

Więcej o motocyklach Triumph Scramler 1200 znajdziesz tutaj.

Dane techniczne

silnik: dwucylindrowy, rzędowy
pojemność skokowa: 1200 cm3
średnica x skok tłoka: 97,6x80 mm
moc: 90 KM przy 7400 obr/min
moment obrotowy: 110 Nm przy 3950 obr/min
system paliwowy: wtrysk elektroniczny
system chłodzenia: ciecz
rozrusznik: elektryczny
skrzynia biegów: nożna, 6-biegowa
sprzęgło: mokre, wielotarczowe
przeniesienie napędu: łańcuch
zawieszenie przednie: USD ø 45 mm (XC), ø 47 mm (XE) Showa, pełna regulacja
zawieszenie tylne: Amortyzator Ohlins z pełną regulacją
hamulec przedni: Podwójna tarcza 320 mm Brembo, 4-tłoczkowe zaciski Brembo M50
hamulec tylny: pojedyncza tarcza 255 mm, 2-tłoczkowy zacisk Brembo
opona przednia: 90/90-21
opona tylna: 150/70 R17
systemy dodatkowe: ABS, kontrola trakcji, tryby jazdy, IMU (XE), ride-by-wire
masa: 205 kg bez płynów
wysokość siedzenia: 840 mm
zbiornik paliwa: 16l
  NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 06Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry Raff piach 2
Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry raff w ruchu 7Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry raff w ruchu 4
Triumph Scrambler 1200 XC Raff prawaTriumph Scrambler 1200 XE Barry
Triumph Scrambler 1200 XE Barry 2Triumph Scrambler 1200 XE Barry burnout
Triumph Scrambler 1200 XE Barry burnout 2Triumph Scrambler 1200 XE Barry lewy
Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 01Triumph Scrambler 1200 XC Raff lewy 3
Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 03Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 04
Triumph Scrambler 1200 XC Raff HangarTriumph Scrambler 1200 XE VS XC 05
Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 07Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry prawa
Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry hangarTriumph Scrambler 1200 XE XC Barry Raff
Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry Raff 2Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry Raff 3
Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry raff piachTriumph Scrambler 1200 XC Raff lewy
Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry Raff piach 3Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry Raff piach 4
Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry raff w ruchuTriumph Scrambler 1200 XE XC Barry raff w ruchu 2
Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry raff w ruchu 3Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 02
Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry raff w ruchu 5Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry raff w ruchu 6
Triumph Scrambler 1200 XC Raff lewy 2Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry raff w ruchu 8
Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry raff w ruchu 9Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry Teren
Triumph Scrambler 1200 XE XC Barry teren 2Triumph Scrambler 1200 XE XC test 1
Triumph Scrambler 1200 XE XC test 2Triumph Scrambler 1200 XE XC test 3
Triumph Scrambler 1200 XE XC test 4Triumph Scrambler 1200 XE XC test 5
Triumph Scrambler 1200 XC prawy bokTriumph Scrambler 1200 XE prawy przod
Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 08Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 09
Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 13Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 14
Triumph Scrambler 1200 XE XCTriumph Scrambler 1200 XE XC 2
Triumph Scrambler 1200 XE XC 4Triumph Scrambler 1200 XE XC prawy nok
Triumph Scrambler 1200 XE XC prawy przodTriumph Scrambler 1200 XE XC test 7
Barry gogle foxTriumph Scrambler 1200 kanapa
Triumph Scrambler 1200 kokpitTriumph Scrambler 1200 oslona
Triumph Scrambler 1200 podnozek prawyTriumph Scrambler 1200 reflektor
Triumph Scrambler 1200 XC bakTriumph Scrambler 1200 XC logo
Triumph Scrambler 1200 XC prawa manetkaTriumph Scrambler 1200 XC wlew paliwa
Triumph Scrambler 1200 XC wydechTriumph Scrambler 1200 XE hamulce
Triumph Scrambler 1200 XE kokpit zegaryTriumph Scrambler 1200 XE VS XC 10
Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 11Triumph Scrambler 1200 XE VS XC 12
Triumph Scrambler 1200 XE XC 3Triumph Scrambler 1200 XE XC test 6
Triumph Scrambler 1200 XE zegaryTriumph Scrambler 1200 zawieszenie
Triumph Scrambler 1200 zawieszenie tylTriumph Scrambler 1200 zegary
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę